• Ασβέστιο και Πρόληψη Οστεοπόρωσης.

  • Το ασβέστιο αποτελεί ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό για τις γυναίκες όλων των ηλικιών. Δεν αποτελεί μόνο σημαντικό παράγοντα για την πρόληψη και θεραπεία της οστεοπόρωσης, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για ένα πλήθος λειτουργιών του οργανισμού. Επίσης, μπορεί να βοηθήσει και στην πρόληψη της υπέρτασης.

    Η πρόληψη της οστεοπόρωσης είναι προσπάθεια μιας ζωής. Κατά την παιδική ηλικία, που σχηματίζονται τα κόκαλα του ανθρώπου, η πρόσληψη αρκετής ποσότητας ασβεστίου αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα.

    Η πρόσληψη επαρκούς ποσότητας ασβεστίου είναι το κλειδί για να χτίσουμε και να διατηρήσουμε γερό σκελετό. Η προτεινόμενη ημερήσια πρόσληψη κατά τη διάρκεια της εφηβείας είναι υψηλή (1300 mg). Η ημερήσια συνιστώμενη πρόσληψη για άτομα ηλικίας 19 – 50 ετών, ανέρχεται σε 1000 mg Ca την ημέρα. Στα άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών οι ανάγκες σε ασβέστιο αυξάνονται πάλι και ανέρχονται σε 1200 mg Ca την ημέρα.

    Η έλλειψη ασβεστίου μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες, όπως: οστεοπόρωση, τάση για κατάγματα, παραμόρφωση της σπονδυλικής στήλης (ραχίτιδα), ημικρανίες, υπερευερεθιστότητα των μυών και των νεύρων, τάση για θλάσεις των μυών (μυϊκή αδυναμία) κτλ.

    Πηγές ασβεστίου και η αναγκαιότητα πρόσληψης βιταμινών από τρόφιμα:

    Το ασβέστιο μπορεί να προσληφθεί από τρόφιμα τα οποία έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε Ca, όπως είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά και από τρόφιμα και ροφήματα τεχνητώς εμπλουτισμένα σε Ca.

    Τα γαλακτοκομικά προϊόντα και ιδιαίτερα το γάλα και το γιαούρτι αποτελούν άριστες πηγές ασβεστίου.

    Για το λόγο αυτό συνιστάται η καθημερινή κατανάλωσή τους. Εκτός από το ασβέστιο, τα τρόφιμα αυτά μας παρέχουν βιταμίνη D, φώσφορο και πρωτεΐνες απαραίτητες για την απορρόφηση του ασβεστίου.

    Τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο είναι τα μικρά ψάρια, όπως οι σαρδέλες, καθώς και παρασκευασμένα ψάρια στα οποία τα κόκαλα διατηρούνται, όπως ο σολομός σε κονσέρβα.

    Άλλα τρόφιμα, όπως μερικά πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα όσπρια και τα δημητριακά παρέχουν ικανοποιητικές ποσότητες ασβεστίου.

    Κάποια τρόφιμα παρέχουν επίσης μεγάλες ποσότητες Ca λόγω του εμπλουτισμού τους με βιταμίνη D, όπως είναι τα δημητριακά και τα γάλατα εμπλουτισμένα με Ca.

    H ημερήσια πρόσληψη δύο φλυτζανιών γάλακτος εμπλουτισμένου με βιταμίνες και ιχνοστοιχεία προσφέρει σημαντικές ποσότητες και άλλων θρεπτικών συστατικών πέραν του ασβεστίου.

    Επιπροσθέτως, η απορρόφηση του Ca από τον οργανισμό ενισχύεται με τη βιταμίνη D, τη λακτόζη, το λίπος και με διάφορα άλλα συστατικά τα οποία περιέχονται στο γάλα.

    Διονύσιος Νικηφόρος,

    Αθλητίατρος